HFMC Létesítménygazdálkodási konferencia és kiállítás

A konferencia célja

A konferencia fő üzenete, hogy a létesítménygazdálkodási szolgáltatások fejlesztése növeli az ország versenyképességét (jobb munkakörnyezet), jelentős számú munkahelyet teremt, elősegíti a gazdaság kifehérítését és növeli az adóbevételeket.

A konferencia elsődleges célja, hogy új megvilágításba helyezze a létesítménygazdálkodás jelentőségét, bemutassa az újdonságokat és elősegítse az információcserét.

A létesítménygazdálkodás fogalma

A létesítménygazdálkodási szolgáltatások az üzleti szolgáltatások körébe tartoznak. A szervezetek igen nagyszámú létesítménygazdálkodási szolgáltatást használnak fel működésük során, a szolgáltatások által előállított értéktöbblet beépül a szervezet által előállított végtermékekbe.

A szervezetek által igénybevett létesítménygazdálkodási szolgáltatások száma 100 és mintegy 200 között változik. A szolgáltatási kör magában foglalja az épületet, amely maga is szolgáltatás: épület-karbantartási és egyéb műszaki szolgáltatások, takarítás, az energiamenedzsment, őrzés-védelem, stb., valamint az emberekhez, a közvetlen munkavégzéshez kapcsolódó szolgáltatásokat, étkezési szolgáltatások, munkahelyi egészségügyi szolgáltatások, információs és kommunikációs szolgáltatások, helyi katasztrófa-megelőzés és elhárítás, létesítmények tűzbiztonsági szolgáltatásai, bútorozás, költözések, vagyonvédelem, munkavédelem, területmenedzsment, stb..

A létesítménygazdálkodási nemzetgazdasági súlya

A Magyarországon felhasznált létesítménygazdálkodási szolgáltatásokat szinte kizárólag kkv-k termelik meg, becslés szerint számuk tízezres nagyságrendű.

A létesítménygazdálkodási szolgáltatások egyik legnagyobb felhasználói a magyar állam szervezetei (az államigazgatás és az önkormányzatok). A létesítmény-gazdálkodási szolgáltatások összköltségei sok esetben az adott szervezet bérköltségeit is meghaladják, de ennek ellenére kínzóan hiányzik bárminemű általános és konkrét szakmai szabályozás.

A létesítménygazdálkodási szolgáltatások előállításával az aktív felnőtt lakosság mintegy 9-10%-a foglalkozik. A szervezetek költségarányaira alapozott becslésünk alapján azt mondhatjuk, ma Magyarországon legalább 300-400 ezer ember foglalkozik létesítménygazdálkodási szolgáltatások termelésével, ill. irányításával.

Miért fontos a létesítménygazdálkodás fejlesztése?

A létesítménygazdálkodás keresleti és kínálati oldala egy szolgáltatás-orientált piacot képvisel, amelyet nem veszélyeztet az olcsó ázsiai munkaerő, és viszonylag független az ipar teljesítőképességétől. Helyzete a gazdasági hullámok esetén is relatíve konstansnak mondható, kisebb kilengéseket mutat, mint a gazdaság más területei.

Egyelőre a fejlődés komoly akadálya, hogy kevés kivételtől eltekintve nincsenek általánosan ismert és elfogadott specifikus szakmai szabályok: sem arra nézve, hogyan kell a szolgáltatásokat előállítani, sem arra, hogyan lehet azokat hatékonyan igénybe venni (azaz megrendelni, ellenőrizni, minősíteni, stb.).

Miután a létesítménygazdálkodási szolgáltatásokat csaknem kizárólag hazai tulajdonú vállalkozások, kkv-k állítják elő, így fejlesztésük döntő részben a hazai gazdaságot erősíti, de emellett elősegíti a hazai tulajdonú gazdaság és a multinacionális gazdaság közeledését, hozzájárul az átláthatóság megteremtéséhez, a feketemunka visszaszorításához, a korrupció csökkenéséhez.